Пропускане към основното съдържание

Процедура по регистрация ЗДДС



Регистрацията се извършва като лицето, което е длъжно или има право да се регистрира, подаде в компетентната ТД на НАП заявление за регистрация по образец.


Заявлението се подава:

  • лично, когато данъчно задълженото лице е дееспособно физическо лице или едноличен търговец;
  • от лице с представителна власт по закон, когато данъчно задълженото лице е юридическо лице или кооперация;
  • от лице с представителна власт съгласно учредителен договор, когато данъчно задълженото лице е неперсонифицирано дружество или осигурителна каса;
  • от акредитиран представител по чл. 135;
  • от лице, което е изрично упълномощено за това от лицата по т. 1, 2, 3 и 4 с нотариално заверено пълномощно.


Заявлението може да се подаде по електронен път по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Заявлението за регистрация трябва да съдържа основанието за регистрация, като към него се прилагат документи, определени в правилника за прилагане на закона. Към заявлението се прилага и декларация относно липсата на влязла в сила присъда или на образувано наказателно производство против данъчната система от лицата по чл. 176 а, ал. 1 от ЗДДС, с изключение на случаите на регистрация по чл. 97а и чл. 99, ал. 1 от ЗДДС (Чл. 74, ал. 2, т. 3 от ППЗДДС).

В срок 7 дни от постъпване на заявлението органът по приходите извършва проверка на основанието за регистрация.

Когато са налице особените хипотези на чл. 176а, срокът за извършване на проверка при регистрация е удължен на 30 дни (чл. 101, ал. 6 от ЗДДС).

В срок 7 дни от приключване на проверката органът по приходите издава акт, с който извършва или мотивирано отказва да извърши регистрацията.

Органът по приходите може да откаже регистрация по ЗДДС, когато:

  • лицето не може да бъде открито на посочения от него адрес за кореспонденция по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс;
  • лицето промени адреса си за кореспонденция и не уведоми по предвидения за това ред;
  • лицето системно не изпълнява задълженията си по този закон;
  • лицето има публични задължения, общата стойност на които надхвърля стойността на активите му, намалена с неговите задължения;
  • не посочи електронен адрес за кореспонденция за период, по-дълъг от три месеца от възникване на задължението за уведомяване;
  • не представи или не осигури достъп до издадени или съставени от него оригинални счетоводни документи, изискани от орган по приходите, освен ако документите са загубени или унищожени, за което лицето е уведомило органите по приходите (в сила от 01.01.2013 г.).


В случай че лицето не е заявило за вписване електронен адрес за кореспонденция пред Агенцията по вписванията, към заявлението по ал. 1 задължително заявява такъв адрес. При промяна на електронния адрес лицето в 7-дневен срок уведомява приходната администрация, освен ако промяната е направена чрез заявяване за вписване в Агенцията по вписванията.

В срок 7 дни от постъпване на заявлението органът по приходите извършва проверка на основанието за регистрация. Когато органът по приходите е изискал обезпечението по чл. 176а, срокът за извършване на проверката е 30 дни от подаване на заявлението за регистрация.

В срок 7 дни от приключване на проверката по чл. 101, ал. 6 от ЗДДС органът по приходите издава акт, с който извършва или мотивирано отказва да извърши регистрацията.

Независимо от ал. 6 и 7 на чл. 101 от ЗДДС регистрацията по чл. 97, 97а, 98 и 99 се извършва от органа по приходите в 3-дневен срок от подаване на заявлението за регистрация.

Дата на регистрацията.

За дата на регистрация по ЗДДС се смята датата на връчването на акта за регистрация.

Датата на регистрацията в случаите на задължителна регистрация на основание правоприемство при:

  • преобразуване на търговско дружество по реда на глава шестнадесета от Търговския закон;
  • извършване на непарична вноска в търговско дружество;
  • преобразуване на бюджетни организации, държавни или общински предприятия, в резултат на което новообразуваните организации или предприятия са универсални правоприемници на преобразуваните;
  • прехвърляне на предприятие по реда на чл. 15 или 60 от Търговския закон;



  • е датата на вписване на горното обстоятелство в търговския регистър или вписване в регистър БУЛСТАТ.


Специфични случаи на регистрация.

Задължителна регистрация в резултат на преобразуване (чл. 132 от ЗДДС).

Задължително се регистрира по този закон лице, което придобие стоки и услуги от регистрирано лице в резултат на:

  • Преобразуване на търговско дружество по реда на глава шестнадесета от Търговския закон;
  • Прехвърляне на предприятие по реда на чл. 15 или чл. 60 от Търговския закон;
  • Извършване на непарична вноска в търговско дружество;
  • Преобразуване на бюджетни организации, държавни или общински предприятия, в резултат на което новообразуваните организации или предприятия са универсални правоприемници на преобразуваните.


Дата на регистрация е датата на вписване на съответното обстоятелство в търговския регистър или вписване в регистър БУЛСТАТ.

Регистрационният опис за наличните активи (без тези, получени на основание чл. 10) се съставя към датата на регистрацията и се подава до 45-ия ден включително след тази дата.

Регистрация на чуждестранно лице, което не е установено в страната (чл. 133 от ЗДДС).

На регистрация по ЗДДС подлежи:

  • Чуждестранно лице, което има постоянен обект на територията на страната, от който извършва икономическа дейност и отговаря на условията на този закон за задължителна регистрация или за регистрация по избор.
  • Чуждестранно лице, което не е установено на територията на страната, но извършва облагаеми доставки с място на изпълнение на територията на страната и отговаря на условията на този закон за задължителна регистрация или регистрация по избор.


Чуждестранното лице се регистрира чрез акредитиран представител (изключение от този ред е при клоновете на чуждестранни лица - те се регистрират по общия ред).

Регистрацията се извършва в ТД на НАП София (чл. 133, ал. 3 от ЗДДС, ДВ, бр. 108, в сила от 19.12.2007 г.).

Акредитиран представител (чл. 135 от ЗДДС) може да бъде само дееспособно физическо лице с постоянен адрес или постоянно пребиваващо в страната или местно юридическо лице, което не е в процедура по ликвидация или не е обявено в несъстоятелност и няма изискуеми и неизплатени данъчни задължения и задължения за осигурителни вноски, събирани от Националната агенция за приходите (чл. 135, ал. 1 от ЗДДС, ДВ, бр. 108, в сила от 19.12.2007 г).

Акредитираният представител представлява чуждестранното лице по всички негови данъчни правоотношения, възникнали по ЗДДС. На основание чл. 135, ал. 3 от ЗДДС, в сила от 01.01.2010 г., акредитираният представител отговаря солидарно и неограничено за задълженията по същия закон на регистрираното чуждестранно лице, освен в случаите по чл. 133, ал. 6 от закона.

При прекратяване на лицето - акредитиран представител или при настъпване на други обстоятелства, които водят до невъзможност това лице да изпълнява задълженията си по този закон, в 14-дневен срок от датата на настъпване на новите обстоятелства чуждестранното лице е длъжно да определи нов акредитиран представител (чл. 133, ал. 4 от ЗДДС).

Според чл. 133, ал. 6 и 7 от ЗДДС (в сила от 01.01.2010 г.):

  • Когато лице по ал. 1 и 2 на чл. 133 от ЗДДС е установено в друга държава членка или в трета страна, с която страната ни има правни инструменти за взаимопомощ, регистрацията се извършва по общия ред. Чуждестранното лице може да посочи акредитиран представител, като в тези случаи чл. 133, ал. 4 от ЗДДС не се прилага.
  • Органът по приходите може да регистрира по реда на чл. 102 от ЗДДС и лице, което отговаря на условията на чл. 133, ал. 1 и 2 от същия закон, включително когато е подало в срок заявление за регистрация, но не е определило акредитиран представител.

Регистрация във връзка с доставки на услуги, извършвани по електронен път от лица, неустановени в Европейския съюз (чл. 152 от ЗДДС).

Право да се регистрира по този ред има данъчно задължено лице, за което са налице едновременно следните условия:

  • осъществява доставки на услуги, извършвани по електронен път, получатели на които са данъчно незадължени лица, които са установени или имат постоянен адрес, или обичайно пребивават в държава членка;
  • не е установено на територията на Европейския съюз;
  • не е длъжно да се регистрира за целите на ДДС на друго основание на територията на страната или на територията на друга държава членка.


Специфични правила за регистрация.

Лицата подават по електронен път пред ТД на НАП София, заявление за регистрация, съответно за дерегистрация
Реквизитите, формата и начинът на изпращане на електронните заявления за регистрация и дерегистрация се обявяват на интернет страницата на НАП.
ТД на НАП - София в 7-дневен срок от получаване на заявлението уведомява по електронен път лицето за извършената регистрация, за идентификационния му номер и за датата на регистрацията.
За дата на регистрация се смята първият ден от месеца, следващ месеца на уведомяването.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Отчитане на наеми

Физическо лице предоставя помещение под наем на фирма за извършване на дейност. Сключен е договор за наем между двете страни,като в него са отразени: срока за отдаване на помещението, размера на наема, начална дата и срока за плащането му. Същественото в случая е, че в една от точките фигурира следното условие: Фирмата- наемател се задължава да извърши ремонти и реконструкции по сграда за сметка на наема, като ще удържа сумите до пълното им погасяване, без да се изисква изрично съгласие от наемодателя.

Данъчно облагане на изплатен наем от самоосигуряващо се лице, което е собственик на ЕООД

Следва ли да удържа, декларира и внася данък от посочения наем от самоосигуряващо се лице, което е собственик на търговско дружество и е платец на доходи от наем, когато: ползва наетия имот само за жилищни нужди, и когато ползва наетия имот и за дейността, за която е регистриран като самоосигуряващо се лице. Становище на НАП от м.май 2017 г.: В чл. 44 от ЗДДФЛ се изисква авансовият данък за доходи от наем да се удържа и внася при изплащане на дохода от платеца, когато той е предприятие или самоосигуряващо се лице. Така механизмът за авансово облагане на тези доходи се доближава в максимална степен до възприетия за доходи от извънтрудови правоотношения. Когато платец на дохода /наемател/ е предприятие или самоосигуряващо се лице, авансовият данък трябва да се определя и удържа от предприятието или самоосигуряващото се лице, а когато платецът на дохода е физическо лице – наемодателят ще има отново задължението да определя и внася авансовия си данък. В тази връзка определянето и

Регистрация по ЗДДС

Регистрация по ЗДДС Регистрацията по ЗДДС е задължителна и по избор . На регистрация по този закон подлежи всяко данъчно задължено лице, което е установено на територията на страната и извършва облагаеми доставки на стоки или услуги.  На регистрация по този закон подлежи всяко данъчно задължено лице, което не е установено на територията на страната и извършва облагаеми доставки на стоки или услуги, различни от тези, по които данъкът е изискуем от получателя. Задължителна регистрация Задължителна регистрация при достигане на облагаем оборот от над 50 000 лв. (чл. 96, ал.1 от ЗДДС). Данъчно задължено лице с облагаем оборот 50 000 лева или повече за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец е длъжно в 7-дневен срок от изтичането на данъчния период, през който е достигнало този оборот, да подаде заявление за регистрация по този закон. Когато оборотът е достигнат за период не по-дълъг от два последователни месеца, включително текущия, лицет