Пропускане към основното съдържание

ПУБЛИКУВАНЕ НА ГОДИШЕН ФИНАНСОВ ОТЧЕТ

ПУБЛИКУВАНЕ НА ГОДИШЕН ФИНАНСОВ ОТЧЕТ


Закона за счетоводството задължава всеки търговец по смисъла на Търговския закон (ТЗ) до 31 Март да изготви Годишен финансов отчет (ГФО) за предходната година, като определен кръг от предприятия са задължени до 30 Юни да публикуват отчетите в Търговския регистър (чл.40 от ЗСч).

Процедурата по публикуване на ГФО е регламентирана в Закона за търговския регистър. Представяме ви я в синтезиран вид:

1. Лица, които могат да бъдат заявители (чл. 15 ЗТР)

В ЗТР изрично са посочени лицата, които могат да заявят публикуване на ГФО, като заявители могат да бъдат:

- Търговецът;
- Адвокат с изрично писмено пълномощно за представителство пред Агенция по вписванията;
- Съставителят на финансов отчет с нотариално заверено пълномощно. Съгласно Закона за счетоводството, съставител на годишен финансов отчет може да бъде счетоводител със съответния образователен ценз и стаж, който е в трудови или нает по извънтрудови правоотношения с дружеството. Счетоводителят може да е и представител на счетоводна кантора или специализирано счетоводно предприятие, с което съответното предприятие има сключен договор за счетоводно обслужване или конкретно с годишно счетоводно приключване.

При спазване на всички процедурни изисквания, тези лица имат самостоятелно правомощие да бъдат заявители при обявяване на ГФО. Това обаче не значи, че ГФО заедно със всички документи по обявяването му, трябва да задължително да бъдат подадени в Търговския регистър (ТР) лично от тях. Те могат да се подадат и от пълномощник с нотариално заверено пълномощно, като освен това нотариална заверка трябва да има и на подписа на заявителя в заявлението за обявяване (чл.15, ал. 2 ЗТР).

2. Предприятия, задължени да публикуват отчетите си в Търговския регистър

Задължени да обявят годишните си отчети в Търговския регистър са всички предприятия, регистрирани по Търговския закон (ТЗ). Такива са дружествата с ограничена отговорност (ЕООД, ООД), акционерните дружества (АД), едноличните търговци (ЕТ), командитните дружества (КД) и събирателните дружества (СД). Предприятията, регистрирани по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) не публикуват отчетите си в Търговския регистър. Отчетите на тези дружества се публикуват в специализиран интернет сайт или в печатно икономическо издание.

От началото на 2018 г. фирмите, които не са осъществявали стопанска дейност през отчетната година по смисъла на Закона за счетоводство (ЗСч), са освободени от задължението за публикуване на годишен отчет в ТР. За да се възползват от облекчението обаче, фирмите трябва да публикуват декларация за липса на дейност в Търговския регистър (декларация по чл. 38, ал. 9 от ЗСч) в срок до 31 март. Не се дължи държавна такса са публикуването и.

Едноличните търговци се освобождават от задължение за публикуване на годишните си отчети в случай, че не подлежат на независим финансов одит.

3. Глоби и санкции за неизпълнение

Съгласно Закона за счетоводството, глобите са:
- за отговорните длъжностни лица – от 500 до 2000 лева;
- за юридическото лице или едноличен търговец - от 500 до 3000 лева.
За повторно нарушение санкцията е в двоен размер.

Санкциите съгласно Закона за търговския регистър (ЗТР) са следните:
- за отговорните длъжностни лица – от 100 до 500 лева;
- за юридическото лице или едноличен търговец - от 500 до 1000 лева.

4. Ред за публикуване на годишните финансови отчети

4.1. Необходими документи:
- Заявление за обявяване на годишни финансови отчети, образец Г2 – може да се изтегли от интернет страницата на Агенция по вписванията;
- Годишен финансов отчет;
- Протокол от решение на управляващия орган (протокол от общото събрание на съдружниците, респ. протокол от решение на едноличния собственик на капитала) за приемане на годишния отчет. За едноличните търговци (ЕТ) не се изисква такова решение;
- Декларация по чл. 13 ал.4 от ЗТР (Декларация относно истинността на заявените за вписване обстоятелства и приемането на представените за обявяване актове). Декларацията трябва да е подписана от заявителя;
- Документ за внесена държавна такса. Към настоящия момент държавната такса за публикуване на ГФО е 40 лева, като ако това стане по електронен път тя е 20 лв.;

Ако документите се подават от заявител, който е и съставител на годишните финансови отчети (счетоводител със съответния ценз, изготвил и подписал отчета), към горепосочените документи се прибавя още:
- Нотариално заверено пълномощно от представляващия предприятието;

Когато документите не се подават от заявител, а от пълномощник, изпълняващ ролята на приносител, към документите се представя още:
- Декларация по чл. 13 ал. 5 от ЗТР;
- Изрично писмено пълномощно от заявителя към приносителя за подаване на Заявление за обявяване на годишни финансови отчети, образец Г2. Пълномощното трябва да е нотариално заверено.
Важна особеност в този случай е, че и Заявление Г2 също трябва да е с нотариална заверка на подписа.

4.2. Подаване на заявлението

Публикуването на ГФО може да бъде извършено във всяко териториално поделение на Агенцията по вписванията или по електронен път чрез електронната система на Агенцията.

Изпращането на ГФО и останалите документи по пощата е недопустимо поради изискването, самоличността на подателя да се провери.

При подаване на заявления по електронен път се ползва 50% намаление от държавната такса. За целта обаче, търговецът трябва да притежава квалифициран електронен подпис. По електронен път могат да публикуват годишни отчети и съставителите (счетоводителят, изготвил и подписал годишният отчет), както и адвокати, като за целта те трябва да са изрично упълномощени и да притежават електронен подпис.

Коментари

Популярни публикации от този блог

ПРЕХВЪРЛЯНЕ НА МАЙЧИНСТВО НА БАЩАТА

Кодексът на труда дава възможност, отпускът за бременност, раждане и осиновяване на дете, да бъде ползван от бащата/осиновителя (по-надолу, посочван като бащата) на детето вместо от майката/осиновителката (по-надолу, посочвана като майката). Поставени са обаче условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да може обезщетението, за бременност и раждане, да бъде изплащано на бащата. В тази статия ще се опитам да внеса яснота в процедурата по „прехвърляне‘‘ на майчинството от майката на бащата.

Отчитане на наеми

Физическо лице предоставя помещение под наем на фирма за извършване на дейност. Сключен е договор за наем между двете страни,като в него са отразени: срока за отдаване на помещението, размера на наема, начална дата и срока за плащането му. Същественото в случая е, че в една от точките фигурира следното условие: Фирмата- наемател се задължава да извърши ремонти и реконструкции по сграда за сметка на наема, като ще удържа сумите до пълното им погасяване, без да се изисква изрично съгласие от наемодателя.

Данъчно облагане на изплатен наем от самоосигуряващо се лице, което е собственик на ЕООД

Следва ли да удържа, декларира и внася данък от посочения наем от самоосигуряващо се лице, което е собственик на търговско дружество и е платец на доходи от наем, когато: ползва наетия имот само за жилищни нужди, и когато ползва наетия имот и за дейността, за която е регистриран като самоосигуряващо се лице. Становище на НАП от м.май 2017 г.: В чл. 44 от ЗДДФЛ се изисква авансовият данък за доходи от наем да се удържа и внася при изплащане на дохода от платеца, когато той е предприятие или самоосигуряващо се лице. Така механизмът за авансово облагане на тези доходи се доближава в максимална степен до възприетия за доходи от извънтрудови правоотношения. Когато платец на дохода /наемател/ е предприятие или самоосигуряващо се лице, авансовият данък трябва да се определя и удържа от предприятието или самоосигуряващото се лице, а когато платецът на дохода е физическо лице – наемодателят ще има отново задължението да определя и внася авансовия си данък. В тази връзка определянето и ...